Studenter utvikler Remiks

Studiet i ledelse, innovasjon og marked ved universitetet, ble ekstra morsomt som da Irina Melkild (22) fikk fordype seg i Remiks sine utfordringer og muligheter.

UiT – Norges arktiske universitet og Remiks, har lenge vært samarbeidspartnere. I 2018 valgte en stor gruppe studenter å fordype seg i Remiks, da de gjennom innovasjonsmodellen  “Design Thinking” skulle gjennomføre emnet “Entreprenørskap” i studiet sitt.

– Dette var virkelig en morsom læringsmetode: Det å få teste teori i praksis gjennom et så  spennende firma, sier Melkild. Og hun understreker ordet spennende.

– Jeg valgte Remiks fordi det er et selskap som er godt kjent i Tromsø, og de er flinke til å profilere seg på universitetet. De er fremoverlente og i tillegg jobber de med miljø, som jo er et svært aktuelt og viktig tema, forklarer tromsøværingen Irina Melkild om hvorfor hun valgte Remiks for sin studentoppgave.

Bachelorstudent

Oppgaven var en del av Melkilds bachelorgrad i ledelse, og hun fortsetter nå studiene ved å ta en master i samme emne. Hun opplever halvåret med fordypning i Remiks som ekstra givende og meningsfullt. Noe av årsaken til den positive opplevelsen var responsen som kom fra selskapet. Remiks inviterte studentene til en hel dag med omvisning og informasjon, og delte åpent sine ambisjoner og utfordringer.

– Remiks er alltid åpen for å prøve nye ting. De var så imøtekommende, engasjerte og hjelpsomme, og vi fikk følelsen av at de virkelig brydde seg om hva vi kom opp med, forklarer studenten.

Innovasjonsmodellen Design Thinking setter brukeren av en tjeneste i fokus. Studentene satte seg derfor i husholdningskundene og bedriftenes sted, og gjennomførte flere undersøkelser for å finne ut hvordan “forbrukeren” så på Remiks, og hva de savnet. Dermed kunne studentene komme med forslag til forbedringer som kan gi Remiks enda bedre omdømme eller tjenester.

Digitalisering

De ulike gruppene valgte ulike innfallsvinkler, noen skulle for eksempel komme opp med ideer til hvordan Remiks kan gjøre befolkningen enda flinkere til å sortere. Melkild deltok i en gruppe på fire som valgte å fordype seg i digitalisering.

– Vi landet i vår rapport på tre forslag. En app, en ny nettside og en såkalt dashbutton, forklarer Melkild. Sistnevnte er en trådløs knapp utviklet av Amazon for direkte kontakt med forbrukeren. La oss si at en produsent av vaskemaskinpulver tilbyr en slik knapp. Forbrukeren kan lime denne på vaskemaskina, og trykker hver gang det er nesten tomt for vaskepulver. Dermed kommer en ny pakke levert på døra. Knappen kommuniserer trådløst adressen og behovet til selskapet som eier knappen. Stadig flere slike knapper tas i bruk.

– Remiks ble veldig interessert i denne knappen. Den hadde vært ideell for folk å montere i kjøkkenbenken der de har de optiske posene sine, og så kunne de trykke på den når de gikk fri for å få levert ut nye, forklarer Melkild.

Mange ulike forslag til innovasjon kom fram i sluttrapportene som studentene leverte, og som Remiks fikk tilgang til.

knapper

En slik knapp til å ha i kjøkkenbenken og trykke på hver gang du er fri for optiske poser, var ett av innovasjonsforslagene som studentene ga Remiks. Akkurat det å få tak i nye poser var det flere studenter som opplevde at folk sliter med.

Verdifullt

For Remiks er det to ting de opplever som verdifullt med dette samarbeidet.

– Det er utrolig givende å bli evaluert med blikk utenfra. Vi får sett våre utfordringer med friske øyne, og får kanskje til og med kjennskap til utfordringer vi ikke var oppmerksom på, forklarer administrasjonssjef Øivind Østbø.

I tillegg trekker han fram at studentene er unge og at de har svært ulik bakgrunn. Her er både studenter fra Tromsø med god kunnskap om Remiks, og folk fra helt andre deler av landet som stiller med blanke ark om hvordan Remiks fungerer.

– Jeg tror at dette er vinn-vinn både for oss og studentene. Vi fikk tilbakemelding om at de fant oss spennende å jobbe med, og vi får tilgang til nye ideer som kan gjøre oss bedre, forteller Østbø.

Irina Melkild kan varmt anbefale både studiet og Remiks. Hun forteller at engasjementet også hadde en ekstra positiv bivirkning:

– Jeg tror samtlige av oss ble flinkere til å sortere etter å ha besøkt Remiks. Ikke minst fordi alle kunne forsyne seg med kildebokser og optiske poser for å få inn bedre rutiner hjemme i kjøkkenbenken, forteller Irina Melkild.

Irina Melkild (22) er en av studentene som i 2018 har gitt Remiks flere nye innspill til innovasjon.

Irina Melkild (22) er en av studentene som i 2018 har gitt Remiks flere nye innspill til innovasjon.

Relaterte artikler