“Fra alle oss til alle dokk – Tusen takk!”

- Det siste året viser hvor liten verden egentlig er, sier Britt Mathisen Limo ved overrekkelsen av årets julegave fra Remiks sine ansatte til Kirkens Bymisjon og Kafe X.

Med seg til overrekkelsen hadde hun representanter for de ansatte som tok initiativ til gaven, Siw Hege Andersen og Thomas Hansen.

Ansatte ønsket å gi til noen som trenger det mer

Overlevering av førjulsgaver. f.v.: Britt M. Limo - Remiks, Heidi B. Kjærvik - Kirkens Bymisjon, Thomas Hansen - Remiks, Nina Rossing - Kafe X, Siw Hege Andersen - Remiks, Jenny S. Johansen - Kirkens Bymisjon

Remiks-ansatte er levende opptatt av samfunnet rundt seg. Derfor tok de også for en tid tilbake initiativ til å tone ned julelunsjen til fordel for å kunne gi en gave til noen som trenger det mer. 

– Det var de ansatte som satte i gang prosessen, forteller adm.dir. Britt Mathisen Limo. – De spurte om vi kunne ta ned aktiviteten opp mot ansatte før jul, og heller gi noe videre til de som ikke har god lønn, ordnede arbeidsforhold og generelt har det bra. Siw Hege Andersen og Thomas Hansen sier seg helt enige i prioriteringen.
– Vi er bevisst hvor godt vi egentlig har det, sier Hansen. Vi klarer oss fint uten den ekstra stasen som følger med varme retter til markeringen av jula, når vi vet at noen knapt nok har varme klær og andre sliter med å henge med i samfunnet.

Usynlige herdagshelter

Både Kirkens Bymisjon og Kafe X er avhengig av både frivillige og ansatte for å komme seg gjennom sine omfattende aktivitetsprogram.  Kirkens Bymisjon har en god del ansatte, men også mange ting på plakaten. Kafe X må klare seg med to ansatte. En fellesnevner er aktiv bruk av frivillighet for å kunne nå ut til egne gjester – og på den måten også til deres omgangskrets.  

– Aktivitetene er “nabokjærringa” satt i system, i følge Jenny Sjånes Johansen, leder for aktiviteten iLag i Kirkens Bymisjon. Nabokjærringa fra gammelt av sa alltid ja til å holde øye med ungene, bisto med hjelp når hun kunne og passet på. Alle passet på hverandre. – Vi må ta vare på den følelsen, vi som kan det, samstemmer Nina Rossing fra Kafe X. – Det er ganske enkelt nestekjærlighet i praksis.

Frivillighet er god støtte på begge plassene. Det ble vanskelig å holde på disse gjennom de to årene med pandemi, men sakte men sikkert holder organisasjonene på å bygge opp igjen frivilligheten.

Både frivillige og ansatte er hverdagshelter, slik vi i Remiks ser det. Og med en gave initiert av våre ansatte i Remiks bidrar vi til at hverdagsheltene får utrettet litt ekstra i førjulstida.

Vil du bli frivillig? Kontakt Kirkens Bymisjon eller Kafe X direkte.

Penger til aktiviteter og klær

– Vi har et lavterskel-tilbud, forteller Nina Rossing fra Kafe X.

– Våre gjester spenner aldersmessig fra 20-åra til godt over 70. Hos oss kan de få et måltid, noen å prate med, og ikke minst litt sosial omgang som kanskje kan være et lite skritt på veien til å bli integrert i samfunnet igjen. 

Nina kan fortelle at mens noen dessverre er gjengangere, så opplever de både at folk faller bort og andre kommer seg ut i arbeid eller inn på skole, og på den måten kommer i gang igjen med livet. 

Gaven vil komme godt med. Gjestene er sjøl med på å bestemme hvilke aktiviteter de skal drive med. Det kan være bowling, minigolf, en tur på kino eller ut og spise pizza.  – Spesielt i januar, kanskje, mener Rossing. Tida etter jul er ofte ekstra tung, med mørketid og lite som skjer, etter ei jul med stor giverglede og varme.

– Vi vil bruke midlene på varme klær til barn og unge, forteller Johansen fra Kirkens Bymisjon.

– Vi er utrolig takknemlig for all hjelp og alle gaver. At ansatte i Remiks ønsker å bidra til å skaffe varme klær til de yngste betyr veldig veldig mye.

Klær vil bli handlet inn hos Stormberg på Jekta, som responderte med åpne armer på en henvendelse fra Remiks tidligere i desember. De inviterer Kirkens Bymisjon til å handle klær til svært rabatterte priser, klær som gis videre til de som trenger det mest.
– Det traff midt i hjerterota, sier Tonje Schjølberg, Butikkleder på Stormberg Jekta. 

Ikke lett å stå fram når man står i det

Verken Rossing eller Johansen tror at de klarer å nå ut til alle som egentlig trenger deres hjelp.

Kirkens Bymisjon opplevde en kraftig økning i antall barnefamilier som kontaktet dem fra 2019 til 2020. Så mange som opp mot 130 familier regner de med at står på lista i forkant av årets julefeiring.  Hos Kafe X opplever de et jevnt sig av gjester, noen av disse er de samme som Kirkens Bymisjon jevnlig får inn dørene.

– Det er mange som ikke tar kontakt, mener Johansen. – Det er noe med å stå fram når man står i det, supplerer Rossing. 

For begge to er det derfor viktig å gjøre den første opplevelsen så positiv som mulig. Og gi alle en følelse av at noen ser dem, at det er rom for alle i samfunnet. 

– Tromsø har mye fine folk, mye hjertevarme, samstemmer de. 

Verden har blitt bitte bitte liten

– Det siste året viser hvor liten verden egentlig er, sier adm.dir. Britt Mathisen Limo i Remiks. – Verden blir så bitte bitte liten. – Det er krig i Ukraina, økende priser på strøm og dagligvarer, og stadig vanskeligere for de som allerede har lite fra før av. 

En hjelpende hånd fra ansatte ble supplert med samme sum fra ledergruppa i konsernet.
– Vi opplever på mange måter ei felles krise. Da er det en styrke i folket at vi bryr oss litt ekstra.

Også Limo er opptatt av at vi ikke glemmer å bry oss også utenom førjulstida. Å ta kontakt med og hjelpe mennesker i sårbare livssituasjoner er en helårsjobb for frivillige og ansatte hos mottakerne av Remiks sine førjulsgaver. – Det er heller ingen åtte til fire-jobb, skal vi tro Johansen og Rossing. – Folk trenger at vi bryr oss hver dag, hele året.

Fra alle oss til alle dokk ansatte i Remiks: TAKK!

– Initiativet viser hvilken fin gjeng vi har i Remiks, sier Limo med stolthet i stemmen.
Representantene fra Kirkens Bymisjon og Kafe X kunne ikke vært mer enige. 

Selv om givergleden ofte er stor før jul kommer pengene fra Remiks godt med. 
20.000,- til hver av dem strekker seg langt, også forbi jula.

– Fra alle oss til alle dokk ansatte i Remiks: TUSEN TAKK!, smiler Johansen og Rossing.

Remiks er sikre på at gavene vil bli benyttet på en god måte og vil komme mange til gode.
– Og sender derfor den samme takken tilbake: TAKK for at dere bryr dere om de som trenger det mest!

Relaterte artikler

Innovasjon gjennom samarbeid

Remiks har vært gjennom et aktivt år. Normaltilstanden er på plass igjen koronatiden, samtidig som en rekke spennende prosjektet sto for dørene.
Etter en grundig prosess skiftet Remiks også visjon.

LES MER »