Bruk denne artikkelen til å finne svar på dine spørsmål.

Du finner svar på de aller fleste spørsmål ved å bruke søkefunksjonen på disse nettsidene.
Artikkelen under forsøker å gi en oversikt over de tingene som oftest blir spurt om. Artikkelen oppdateres fortløpende.

Innholdsfortegnelse

Åpningstider

Tips! du finner alle våre åpningstider her.

Remiks Bruktbutikk

Hva er åpningstiden til Remiks Bruktbutikk?

Bruktbutikken ønsker deg velkommen til å både kjøpe og levere ombruksvarer i hele åpningstiden.

Du finner oppdaterte tider her og kan ringe 453 93 559 dersom du ønsker å komme i kontakt med de ansatte.

Kan dere hente ombruksvarer hos meg for å selge i butikken deres?

Remiks Bruktbutikk tar gjerne imot varer du ikke lenger trenger og som kan selges til noen andre.

Bruktbutikken tilbyr også henting av gjenbruksvarer. Dette gjelder større gjenstander som er vanskelig å frakte med en personbil.

Send oss kontaktinfo og gjerne bilde av varen til bruktbutikk@remiks.no, eller ring 453 93 559

Finnes det en oversikt over varer dere har i butikken?

Bruktbutikken får inn nye varer hver dag, og selger fortløpende det som settes ut i butikken. Det er ressurskrevende og praktisk talt umulig å holde oversikt til en hver tid over hvilke varer som er inne til hvilken tid, og hva som er solgt.

Derfor går det dessverre heller ikke å reservere varer, eller svare på stående fot om vareutvalget.
Den beste løsningen er å avlegge hyppige besøk, eller stikke innom og ta en prat med en av de ansatte hvis det er noe spesielt du er på jakt etter.

For øvrig bærer butikken et visst preg av sesongvarer, som julepynt i desember, alskens skiutstyr på vinteren og mer friluftsutstyr på sommerhalvåret enn ellers. 

Kildesortering hjemme - i poser

Hvor kan jeg finne nye kildesorteringsposer?

I Tromsø og Karlsøy kommune finner du kildesorteringsposer i utvalgte butikker.
Du finner en oversikt her

Posene er gratis, og du vil alltid finne nye ruller med poser på butikkene. 

Ta ikke med deg mer enn du trenger. – Ekstra ruller i skuffer og skap tar opp plass og gjør lite nytte for seg.

  • Grønne prikker: Matavfall
  • Lilla prikker:  Plastemballasje
  • Blå prikker: Papp, papir og drikkekartong


Restavfallsposer
deles ikke ut i Karlsøy og Tromsø kommuner. Her anbefaler vi å bruke vrengte handleposer fra butikken. Alternativt kan du kjøpe avfallsposer på rull i butikkene, eller fra oss på Remiks.

Det er kun private husholdninger som kan hente poser i butikker. Bedrifter, borettslag, sameier m.v. må benytte skjema på denne siden. 

Hva gjør jeg med de gamle posene?

De helfargede posene (blå, rød, grønn og oransje) som ble benyttet før kan fortsatt benyttes. Når du går tom for disse går du over til prikkede poser. Sorteringsanlegget vårt håndterer både gammelt og nytt system like godt. Det er både økonomisk og miljømessig bærekraftig å bruke opp de gamle posene.

Du kan lese mer om prikkede poser og sorteringsordningen her.

Du finner den gamle sorteringsguiden her

Jeg har de gamle posene og vil bruke dem opp. Hvordan sorterer jeg korrekt i disse?

Du finner den gamle sorteringsguiden her

Ifølge den nye ordningen kan papp og papir, kartong og lettkartong leveres i en og samme pose (blå prikket pose).

Følgelig kan du kaste dette avfallet både i oransje og rød pose.

Kan jeg bruke posene til andre ting?

Nei, du bør sørge for at avfallsposene brukes til avfall – og da kildesortert på riktig måte.

Sorteringsanlegget vårt baserer seg på optisk avlesing av farger. Det betyr at fargen på posen avgjør om noe skilles ut som f.eks. plastavfall eller papp og papir.

Dersom du fyller annet avfall i farget pose, vil sorteringen bli feil, og ressurser går til spille.

Hvorfor får jeg ikke poser til restavfallet?

Tromsø og Karlsøy kommuner har (gjennom avfallsselskapet Remiks) valgt å si at man benytter seg av vrengte handleposer til restavfallet. Det er det samme som man benytter i stort sett alle kommuner i Norge og andre land. Plastposer fra butikken er som oftest laget av resirkulert plast, og dersom disse brukes til restavfallet så gjør posen i det minste nytte for seg 2 ganger – først til å bære hjem varer du handler i butikken og deretter til restavfallet. 

Alternativt kan du kjøpe avfallsposer på rull fra butikken, eller fra oss i Remiks. Disse er også i all hovedsak laget av resirkulert plast/plast som kan resirkuleres. Remiks selger disse på Bruktbutikken, på Returstasjonen og Miniretur.

Det er viktig at man reduserer unødvendig plastforbruk. Engangsplast er en av disse plasttypene/produktene som man absolutt kan unngå. Nasjonalt er det nå blitt forbud mot enkelte typer engangsplast.

Det er også slik at det er et mål å kildesortere mest mulig avfall i posene med grønne, blå og lilla prikker. Undersøkelser (plukkanalyser) viser at så mye som 67% av innholdet i din restavfallspose kunne og burde vært kildesortert. Ved korrekt kildesortering blir gjenvinningsgraden høyere og kostnadene knyttet til behandling av avfallet går ned. Og: Du får i mindre grad bruk for restavfallsposer når 2/3 av det som havner i posen i dag i stedet blir sortert riktig.

Dersom vi skulle delt ut restavfallsposer til befolkningen, ville dette også fått konsekvenser for renovasjonsgebyret den enkelte betaler.

Hva kan jeg bruke som restavfallspose?

Vi anbefaler at du bruker vrengt handlepose til restavfallet. Handleposene fra butikken er helt eller delvis laget av resirkulert plast, og dersom disse brukes til restavfallet så gjør posen i det minste nytte for seg 2 ganger – først til å bære hjem varer du handler i butikken og deretter til restavfallet.

Det er et klart mål at hver og en av oss skal bruke mindre plast, og dermed også bruke tøyposer/gjenbruksposer når vi handler. Alternativt kan du derfor kjøpe avfallsposer på rull fra butikken, eller fra oss i Remiks. Disse er også i all hovedsak laget av resirkulert plast/plast som kan resirkuleres. Remiks selger finfine poser på Bruktbutikken, på Returstasjonen og Miniretur.

Det er viktig at du ikke bruker de prikkede eller helfargede posene ment for kildesortering til restavfallet. Da vil sorteringsgraden gå ned, og feil avfallstype gå til feil behandling. 

Hvor skal jeg kaste plastemballasje?

Plast skal kildesorteres i posene med lilla prikker. Dette gjelder plastemballasje, som skal være fri for mat og produktrester.
Plastemballasje for pålegg sorterer du ved å tømme eventuelle rester, skylle i kaldt vann (bruk oppvaskbørsten om nødvendig), rist drypptørr og sorter.

Det finnes et tosifret antall ulike plasttyper, som behandles på ulike måter for gjenvinning. Det er viktig at du ikke kaster annet enn plast i den lilla prikkede posen.

Lilla prikket pose er for emballasje av plast. Annen plast, som leker, hagemøbler, plastblomster etc. skal ikke i denne posen.

Komplett sorteringsguide finner du her.

Hvor skal jeg kaste plast som ikke er emballasje?

Plast som ikke er emballasje skal leveres på en av våre Returstasjoner. Du vil finne en egen container der for formålet.
Våre veiledere vil hjelpe deg å sortere riktig når du ankommer, ikke vær redd for å spørre om hjelp.

Samle gjerne opp små plastartikler i en pose og lever dem på Miniretur

Glass og metall

Hva skal i dunken for glass- og metallemballasje?

Glass og metallemballasje er ressurser som kan gjenvinnes. Det er derfor viktig at dette havner i dunken for glass og metall. Det skal være løst i dunken, og ikke i poser eller liknende.

I dunken vil vi gjerne se

  • Glassflasker
  • Glasskrukker
  • Hermetikkbokser 
  • Myke metallbokser
  • Aluminiumsfolie
  • Øl/mineralvannsbokser uten pant
  • Metall-lokk/metallkorker
  • Metalltuber
  • Telyskapsler


Men ikke

  • Glass- og metallgjenstander som ikke er emballasje
  • Porselen, keramikk og krystall
  • Ildfaste former
  • Speil og vindusglass
  • Lyspærer og batterier
  • Malingsspann
  • Stekepanner og kasseroller
  • Bestikk
  • Drikkeglass
  • Bildeler

Dette vil vi heller at du leverer på en av våre returstasjoner. – Eller du kan benytte deg av tilbudet Miniretur

Kan jeg kaste kopper, bestikk og blomsterkrukker i dunken for glass og metallemballasje?

Nei, det kan du ikke. Dunken skal kun inneholde glass- og metallemballasjeAnnet av glass og metall må medbringes til en Returstasjon eller leveres på Miniretur.

 

Når har vi tømming av glass og metall?

Dunken for glass- og metallemballasje tømmes normalt sett hver 6.uke.

Du finner en oppdatert tømmekalender for din adresse på www.remiks.no eller ved å laste ned appen Min Renovasjon fra Google Play eller Appstore. Søk opp riktig kommune og din adresse. Deretter kan du se tømmekalender, sette opp varsler m.m.

Min renovasjon - Finn min tømmedag

Hvorfor fungerer ikke Remiks-appen for min adresse?

Dersom du bruker «Remiks-appen» vil du kunne oppleve serverfeil på din adresse. Vi tok i 2022 i bruk en ny app-løsning som heter Min renovasjon, nettopp for å gå over til en mer tilfredsstillende løsning.

Slett derfor Remiks-appen, og installer Min Renovasjon i stedet. Du finner denne i AppStore og Google Play. Velg først riktig kommune, før du søker opp din adresse. Du kan deretter se åpningstider for returstasjoner, finne sorteringstips og ikke minst sette opp varsling for tømmedager på din adresse.

Dersom du bruker Min Renovasjon og likevel får feilmelding/ikke finner din adresse, vil vi gjerne at du bruker dette skjemaet for å melde fra. 

Hvor finner jeg tømmekalenderen?

Du kan installere appen Min Renovasjon på din mobiltelefon. Du finner denne i AppStore og Google Play. Velg først riktig kommune, før du søker opp din adresse. Du kan deretter se åpningstider for returstasjoner, finne sorteringstips og ikke minst sette opp varsling for tømmedager på din adresse.

Du kan også se din tømmekalender på våre hjemmesider

Hvordan finner jeg fram i appen?

`Trenger du ytterligere hjelp til å finne fram i appen, anbefaler vi at du tar en kikk på denne artikkelen.
Sliter du fortsatt kan du benytte deg av dette skjemaet for å få hjelp

Returstasjoner

Når er Returstasjonene åpne?

Hva slags avfall er det gratis å levere?

Du kan levere de fleste fraksjoner (avfallstyper) gratis på våre Returstasjoner
Du må imidlertid betale for restavfall, så det er lurt å sortere godt før du ankommer.
Som privatperson har du et avfallskort med 6 klipp for gratis levering av restavfall.

Er det gratis å levere hageavfall og busker?

Hageavfall er gratis å levere på våre Returstasjoner.

Hageavfall er alt biologisk nedbrytbart avfall som oppstår i og rundt hagen. Dette er for eksempel gress/ugress, løv, hageplanter, greiner og kvist.

Det er viktig at slik avfall leveres eller komposteres. Hageplanter kan være skadelige for det norske økosystemet og det er derfor forbud mot å dumpe hageavfall i naturen.

Hageavfall sorteres i tre deler og leveres gratis til Returstasjonen:

  • Del 1: Kvister, grener, topper og trær (diameter maks 10 cm.)
  • Del 2: Gress, mose og løv. Uten stein og sand, inntil 30 cm. Størrelse)
  • Del 3: Jord, sand og stein


Fremmede arter pakkes i tette avfallssekker, og leveres for seg på Returstasjonen.

Les mer om Hagerømlinger  her, og vær oppmerksom på svartelistede planter

Kan min bedrift levere avfall på mottak for privatpersoner?

Bedrifter skal benytte egen returstasjon med egen innkjørsel på hovedanlegget på Tromsøya. Næringskunder er pliktige til å betale for sin levering, og denne kostanden skal de ta med i betraktning når de gir deg et tilbud på arbeidet.

Det er kun privatpersoner fra husstanden som kan benytte avfallskortet tilknyttet adressen.

Må jeg sjøl være med på Returstasjonen for å scanne avfallskortet mitt?

Du kan sende andre familiemedlemmer med ditt kort, men vi minner om at kortet er tilknyttet din privatadresse. 

Du kan ikke sende kortet med entreprenører eller andre næringsdrivende som er leid inn for å gjøre en jobb hos deg. Disse skal benytte Returstasjonen for bedrifter (innkjøring helt nord på området, Remiks Miljøpark).

Ved mistanke om misbruk kan ansatte på Remiks velge å inndra kortet ditt.

Kan jeg komme og levere med lastebil?

Private mottak (Tromsø, Ringvassøy og Vannøya) er for privatkunder, og ett klipp på avfallskortet dekker det du får med deg i en vanlig personbil.

Takstene for andre og større leveringer finner du herEn lastebil tar uforholdsmessig store mengder for en privatperson.
For et stort lass (stor varebil med henger) er kostnaden angitt til kr. 1080,-

Når du skal levere avfallet foretas en skjønnsmessig vurdering av våre ansatte, og du bes om å forholde deg til det kostnadsbildet som blir oppgitt.

Avfallskortet

Hvordan får jeg tak i kort for å levere avfall?

Avfallskort kan bestilles fra Remiks. Bestiller må være huseier/den som betaler renovasjonen.

Avfallskortet gir deg inntil 6 gratis leveringer av avgiftsbelagt avfall (vanligvis restavfall og trevirke). Ett klipp tilsvarer det avfallet du vanligvis får inn i en vanlig personbil.

Kortet fylles automatisk opp 1.februar og varer til 31.januar. Ikke kast kortet! Ubenyttede klipp slettes.

Les mer om ordningen og bestill her. 

Kan jeg låne bort avfallskortet til håndverkerer som hjelper meg med å pusse opp?

Nei, det har du ikke anledning til. Det finnes returstasjoner for privatpersoner på Tromsøya (nordspissen), på Hansnes og på Vannøya.
Disse er beregnet på kommunens innbyggere som privatpersoner.
Renovasjonsgebyret inkluderer et «klippekort» med 6 gratis leveringer per husstand. Utover dette må privatpersoner betal for levering.

Næring har egen returstasjon med egen innkjørsel på hovedanlegget på Tromsøya. Næringskunder er pliktige til å betale for sin levering.

Dersom det blir avdekket misbruk av avfallskort, kan kortet inndras på stedet.

Miniretur

Hva kan jeg levere på Miniretur?

Huskeregelen er at «du kan levere det du kan bære med deg».  Har du større mengder må dette leveres til anlegget vårt på nordspissen, alternativt kan du bestille en avfallstaxi

Vi tar ikke imot restavfall på MiniRetur, men du kan levere:

  • Metall
  • Trevirke (maks 1 meters lengder)
  • Keramikk og porselen
  • Papp
  • Småbatterier, lysstoffrør og pærer
  • EE-avfall (småelektrisk)
  • Farlig avfall (maling, lim og lakk, sprayflasker osv.)
  • Isopor
  • Blank folieplast (KUN blank plast)
  • Ombruksvarer

Når kommer Miniretur til meg?

Miniretur er en returstasjon som «kommer dit du bor».

Per dags dato alternerer Miniretur mellom 20 ulike bynære steder. Du finner en oversikt her

Huskeregelen er at «du kan levere det du kan bære med deg».  Har du større mengder må dette leveres til anlegget vårt på nordspissen, alternativt kan du bestille en avfallstaxi

Vi tar ikke imot restavfall på MiniRetur, men du kan levere:

  • Metall
  • Trevirke (maks 1 meters lengder)
  • Keramikk og porselen
  • Papp
  • Småbatterier, lysstoffrør og pærer
  • EE-avfall (småelektrisk)
  • Farlig avfall (maling, lim og lakk, sprayflasker osv.)
  • Isopor
  • Blank folieplast (KUN blank plast)
  • Ombruksvarer

Innhenting av avfall

Når henter dere avfallet mitt?

Vi praktiserer faste kjøreruter for optisk sortert avfall. Det vil si at det i stor grad er samme sjåfør som på samme dag og med faste intervaller tømmer dunken din og fellesanlegg. 

Glass og metall hentes inn med lengre intervaller imellom, da dunken for dette tar lengre tid å fylle enn dunken for optisk avfall.

Du kan se dine tømmedager i appen Min renovasjon eller ved på sjekke ut Finn din tømmedag  på våre nettsider.

Hvorfor henter dere avfallet mitt sent på kvelden

Vi er opptatt av å hente avfallet på oppsatt hentedag. Når du har satt dunken fram for oss skal du slippe å ha den stående lenger enn nødvendig.

Av og til medfører sykdom at noen trår til og tar egen sone og deretter sonen som er rammet av syk sjåfør. Dette kan medføre at vi gjennomfører våre tjenester senere på kvelden enn tiltenkt.

Hvorfor henter dere avfallet sent på kvelden?

Vi er opptatt av å hente avfallet på oppsatt hentedag. Når du har satt dunken fram for oss skal du slippe å ha den stående lenger enn nødvendig.

Av og til medfører sykdom at noen trår til og tar egen sone og deretter sonen som er rammet av syk sjåfør. Dette kan medføre at vi gjennomfører våre tjenester senere på kvelden enn tiltenkt.

Hvorfor er ikke dunken min tømt?

Dette kan skyldes flere forhold. Den vanligste årsaken er at dunken ikke er satt tilgjengelig for oss på tømmedagen, eller at den ikke er plassert på korrekt måte

Tømmingen kan bli forsinket dersom vi har sykdom og én sjåfør må ta seg av tømming i flere soner.  

En sjelden gang kan sykdom eller tekniske utfordringer, værforhold eller framkommelighet gjøre at tømmingen blir forsinket til neste dag. I slike tilfeller skal du som regel motta beskjed via app eller som sms.

Avfallsdunken min

Hvordan får jeg søppeldunk til huset mitt?

Du kan kontakte Remiks på post@remiks.no eller tlf. 77 60 19 00. Bestiller må være huseier/den som betaler renovasjonen.

Jeg ønsker å bytte avfallsdunk. Hva gjør jeg?

Dersom dunken din er for liten eller for stor, og du ønsker å bytte, kan du bruke dette skjemaet for å komme i kontakt med oss.

Dersom dunker er ødelagt, ber vi ta en kikk på skjemaet nederst på denne siden

Koster det noe ekstra hvis jeg ønsker meg en større dunk?

Ja, det gjør det. Du kan lese mer om innholdet i renovasjonsgebyret her

For å bytte dunkstørrelse – opp eller ned – eller bestille ekstra dunk(er) kan du bruke dette  skjemaet.

 

Hva er det merket jeg finner på dunken?

Du vil kunne finne et klistremerke på dunken din, med en strekkode og din adresse.
Dette er relatert til en RFID-brikke som er festet til samme dunk.

Kort fortalt betyr merkingen at vi vet at nettopp dine dunker tilhører din adresse, og RFID-merkingen hjelper oss med automatisk registrering når dunken tømmes. – Sjåføren får opp et sanntidsbilde på hvilke dunker som er tømt og hvilke som mangler.

I framtida vil RFID-merkingen kunne gi flere fordeler – både for deg som innbygger og for Remiks som avfallshåndteringsselskap.

Du kan lese mer om RFID-prosjektet her

Vår håndtering av avfallet

Hva skjer med avfallet mitt?

Ulikt avfall håndteres ulikt etter at det ankommer vårt anlegg på Nordspissen av øya. Felles for alt avfallet vi får inn er at det ikke er Remiks som resirkulerer eller prosesserer avfallet. Vår oppgave er primært å samle det inn og besørge forsvarlig håndtering inntil avfallet går videre til gjenvinning eller behandling.

Optisk sortert avfall blir adskilt basert på fargen på posene. Det er derfor viktig at du bruker posene kun til rett avfallstype. En lilla prikket pose skal inneholde plastemballasje, og sorteres automatisk som plast. Blå prikket pose skal inneholde papp, papir, kartong og lettkartong, grønn prikket pose er beregnet på matavfall.

Fraksjoner som tre, metall, elektrisk avfall m.v.  og dessuten næringsavfall sorteres ut manuelt/maskinelt.

Felles for alle avfallstyper er at det vi kaller «nedstrømsløsningene» varierer over tid.
Når avfallet er ferdig sortert sendes det videre til den behandlingen som er påkrevd og/eller hensiktsmessig, hos den leverandøren som kan tilby løsninger som er bærekraftige både økonomisk, samfunnsmessig og miljømessig.
Noen av avfallstypene må vi betale for å sende fra oss, andre fraksjoner er ressurser som andre betaler oss for å få. 

Du kan lese alt om nedstrømsløsningene vi benytter her

Hva skjer med elektrisk avfall som blir levert?

Det er viktig at EE-avfall blir levert inn og deretter håndtert riktig. Elektriske artikler inneholder gjerne batterier, datakomponenter og metaller som kan gjenbrukes gang på gang.

Du kan lese mer om hvordan vi håndterer blant annet EE-avfall her.

Datamaskiner, telefoner og annet som inneholder lagringsenheter blir transport sikkert og innholdet blir slettet før videre prosess.

Spesielle avfallstyper

Hvor kan jeg levere asbest, og hvordan gjør jeg det?

Asbest kan leveres på vår returstasjon på Remiks Miljøpark på Tromsøya.

Asbest er svært helseskadelig, og må behandles med omhu. 

Du kan lese mer om hvordan du gjør en forsvarlig innsats her. 

Hvor leverer jeg tekstiler, klær og sko?

Det er utplassert skap for tekstiler rundt omkring
i kommunen. Det er UFF og Fretex som står for disse tjenestene, og altså ikke Remiks.
I deres beholdere skal du kunne leverer alle tekstiler, både klær for ombruk og tekstiler generelt. Se www.uffnorge.no og www.fretex.no

Klær du har vokst fra eller ikke lenger bruker kan du også gi videre til noen privat, legge ut til salg eller gi bort på Finn.no etter sosiale medier som Facebook, eller stikke innom en av de mange bruktbutikkene med.

Det aller viktigste du gjør for miljøet er å kjøpe færre klær, gjerne kvalitet, og “bruke dem opp”.  Trenger du litt motivasjon kan du lese mer om klærne våre her

Kan jeg levere inn båt hos dere?

Små fritidsbåter (inntil og fritidsbåter med innenbordsmotor kan leveres til vår returstasjon på Remiks Miljøpark, Tromsøya. En fritidsbåt er et fartøy til sports- og fritidsbruk, uavhengig av totalvekt, og som brukes utenfor næringsvirksomhet.

I Tromsø tar vi imot

  • Fritidsbåter inntil 15 fot (4,57 meter). Skroget leveres kostnadsfritt. Om du også skal levere påhengsmotor eller annet båtavfall gjelder øvrige betingelser for innlevering av avfall.
  • Fritidsbåter med innenbordsmotor, inntil 15 meter (49,21 fot).
  • Dette gjelder også vannscootere
  • Mindre fartøy som seilbrett, kano, gummibåt med skrog og kajakk, inngår i tilskuddsordningen.


Du får utbetalt vrakpant på kr. 1.000,- for din fritidsbåt. Det er da visse rutiner som må følges. Du får ikke dekker kostnaden for transport av fritisbåten til mottaket..

Ordningen administreres av Miljødirektoratet, og du kan lese mer om den her.

Hvor skal jeg kaste plast som ikke er emballasje?

Plast som ikke er emballasje skal leveres på en av våre Returstasjoner. Du vil finne en egen container der for formålet.
Våre veiledere vil hjelpe deg å sortere riktig når du ankommer, ikke vær redd for å spørre om hjelp.

Samle gjerne opp små plastartikler i en pose og lever dem på Miniretur

Tar dere imot asfalt?

Du kan levere asfalt. Som privatperson foregår dette på en av våre Returstasjoner.

Ha asfalten skilt fra andre materialer. Lever og sorter etter anvisning fra de ansatte på mottaket.

Næringskunder skal levere på Returstasjonen for næring.

Hva gjør jeg med regninger/dokumenter med personlig informasjon som jeg ikke vil kaste i søpla?

Du kan levere slike dokumenter til oss for makulering.

Kontakt Remiks  post@remiks.no eller tlf. 77 60 19 00.

Hvor kan jeg levere batterier og lyspærer?

Du kan levere batteriene på butikken når du handler, eller på våre returstasjoner. Levering er gratis. 

Samle brukte batterier i et syltetøyglass, en isboks eller en annen beholder. Teip polene først, så reduserer du brannrisikoen. Lever inn batterier regelmessig, for eksempel samtidig som du panter flasker. Da unngår du å samle opp store mengder batteri, som kan utgjøre en brannfare.

Batterier som feilaktig kastes i restavfallet er en brannrisiko – både i avfallsbeholderen, under transport og på gjenvinningsanlegget. 

Hvor leverer jeg kunstig juletre (i plast)?

Kunstige juletrær inneholder ofte metall i stammen og grenene. Det skal derfor sorteres som metall.
Juletrær med innebygd lys skal kastes som EE-avfall. 
Noen kunstige trær består bare av plast

Uansett må du ta med treet til en av våre returstasjoner, og ikke kaste det i dunken hjemme.

Du finner en komplett sorteringsguide her.

Diverse

Kan dere komme hjem til meg og hente avfall som skal kastes?

Ja, det kan vi. Har du større mengder kan du bestille en avfallstaxi

Hva får jeg for renovasjonsgebyret jeg betaler?

Renovasjonsgebyret fastsettes av kommunen.

Du betaler to ganger i året et renovasjonsgebyr som dekker avfallsinnsamling, avfallsbehandling og sikring av at avfall som samles inn enten gjenvinnes eller destrueres forsvarlig.

Dette gebyret er slått sammen med dine kommunale avgifter og blir sendt ut av kommunen. Renovasjonsgebyret du betaler er satt sammen av et grunngebyr og et tømmegebyr

Du kan lese mer her

Tilgjengeligheterklæring og -rapport

Remiks ønsker å nå ut med all relevant informasjon til alle. Vi har derfor med glede utarbeidet er tilgjengelighetsrapport som danner grunnlaget for en tilgjengelighetserklæring for www.remiks.no. 

Som en del av det offentlige tjenestetilbudet er Remiks forpliktet til å tilrettelegge våre nettsider også for de som har noen utfordringer med f.eks. synet eller anna. Les mer om ordningen på sidene til Tilsynet for Universell Utforming av ikt (UU).

Vår tilgjengelighetserklæring kan du lese her.

Rapporten er likelydende for Remiks Miljøpark AS (org.nr.: 894 462 132), Remiks Næring AS (org.nr. 994 900 811) og Remiks Husholdning AS (org.nr. 994 90 0579), da alle tre bestanddeler bruker samme nettsted.