Viktig! Dette er en kort melding om endringer i rutiner.

Møt en Remikser: Snill som faen

Pål Jensen – Palle mellom venner – vokste opp i Vestregata i Tromsø. Han er driftskoordinator for Returstasjonen for husholdningskundene våre.

– I ungdommen rente vi på rattkjelke fra kirkegården og ned til Austadkaia. Byrampen i Vestregata var ikke så glade i å gå langrenn.  Og vi sloss på sørsida og nordsida av Kongsbakken, sier han og smiler lurt i skjegget. Palle minner egentlig om julenissen – hvit i skjegget, godslig og kraftig bygd.

Palle er en engasjert og høflig mann. I utgangspunktet. Men han sier klart ifra hvis noen er utidig eller frekk.

GODE KOLLEGER I REMIKS

Palle Jensen flyttet fra Tromsø til Oslo da han var 16 år, og begynte med flislegging og lagde svømmebasseng. Egentlig ble han ansatt som håndtlanger. Men siden han kunne lese arbeidstegninger og var stor og sterk, fikk han som ung være med på akkorden som fullverdig mann.

– Gjør du en bra jobb, så tjener du bra. Og i bunn og grunn er jeg jo snill som faen, oppsummerer han kort og greit, når vi spør om hvem han er som person.

Jeg hadde en god oppvekst i Tromsø. Knakk du en arm eller finger så dro vi ikke hjem til mamma, men tok direkte kontakt med akutten og fikk ordna det. I dag slipper du ikke inn på sykehuset før du har vært innom fire fastleger. Og det var før korona, sier han og rister på hodet.

I det hele tatt, han smiler og ler mye. Palle er en engasjert og høflig mann. I utgangspunktet. Men sier klart ifra hvis noen er utidig eller frekk.

– Jeg tar ikke imot “skitkjeft” fra folk. De får oppføre seg, mener han bestemt.

Kundene må forstå hvorfor

Som driftskoordinator er Palle tilrettelegger for de som jobber på Returstasjonen. Han sørger for at kundeveilederne har det de trenger for å gjøre jobben sin, at de gjør jobben og repeterer på hvordan ting skal være.

Yehia Eltemsah (til venstre) er en av kollegene på Returstasjonen i Remiks. Yehia har kompetanse innen farlig avfall, tar imot og sørger for at det blir behandlet på rett måte.

– Det viktige for oss i Remiks er at folk føler seg velkommen, blir enda flinkere til å sortere avfallet sitt og får en best mulig opplevelse når de gjør det, forteller en engasjert Palle.

Driftskoordinatoren mener det er viktig å informere.

– Det er ikke alltid at folk forstår hvorfor, så vi må forklare. Når du for eksempel renoverer et gammelt hus kan det inneholde asbest – det vil si farlig avfall – som må behandles spesielt for å unngå skade på deg selv og andre.

Avfall er ressurser

Som koordinator på Returstasjonen i Tromsø, må han til tider megle imellom en kunde og egne kundeveiledere.

– Noen tror jo at alt avfall havner i samme hull og brennes, men det gjør det ikke, sier han bestemt. I Remiks er avfall ressurser som kan gjenvinnes eller gjenbrukes.

Palle Jensen i god passiar med kollega og høyre hånd på Returstasjonen i Remiks, Kjetil Erland Nilsen (til høyre).

Vi har nok fortsatt en god vei å gå, innrømmer han. Men det hjelper mye at folk bruker gjennomsiktige sekker i stedet for svarte. Da er det lettere å se hva avfallet består i og gi god veiledning. På en skala fra 1-6, er Tromsøværingene på en god 4´er. Det er svært mye bedre enn det har vært, avslutter Palle.

Fakta om returstasjonen

Returstasjonen tar imot innbyggere i Tromsø, som vil levere avfall som de ikke kan sortere i de optiske posene som hver enkelt husholdning har. Kundeveilederne på returstasjonen instruerer kundene i å sortere, forklarer hvordan ting skal være, yter service om de trenger hjelp og bistår der de kan. Kundekommunikasjon, prate med og veilede folk er i høysete for Remiks. Returstasjonen er viktig for regionen, innbyggerne og miljøet.

Hovedjobben for kundeveilederne er å lære folk å sortere i de ulike containerne, slik at Remiks kan gjøre avfallet om til ressurser. Avfallet blir råvarer som produksjonsdelen av Remiks finsorterer, behandler og produserer til ulike bedrifter nasjonalt og internasjonalt.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Relaterte artikler

Bærekraft lønner seg

Remiks har i alle år holdt på med innovasjon og utvikling. De siste årene har konsernet som helhet satt dette arbeidet i system. Bakgrunnen er det grønne skiftet og den teknologiske utviklingen i bransjen.

LES MER »

Framtidens returstasjon

Anna Yttergård Bjørhovde er student ved Universitet i Bergen, og har jobbet i Remiks i sommer gjennom REdu-programmet. Hovedformålet er å få de kloke hodene

LES MER »
  • PRIVAT
  • BEDRIFT
  • OM REMIKS
  • SAMFUNNSOPPDRAG

Bærekraft lønner seg

Remiks har i alle år holdt på med innovasjon og utvikling. De siste årene har konsernet som helhet satt dette arbeidet i system. Bakgrunnen er det grønne skiftet og den teknologiske utviklingen i bransjen.

Les siste nytt »

Bærekraft lønner seg

Remiks har i alle år holdt på med innovasjon og utvikling. De siste årene har konsernet som helhet satt dette arbeidet i system. Bakgrunnen er det grønne skiftet og den teknologiske utviklingen i bransjen.

Les siste nytt »

Bærekraft lønner seg

Remiks har i alle år holdt på med innovasjon og utvikling. De siste årene har konsernet som helhet satt dette arbeidet i system. Bakgrunnen er det grønne skiftet og den teknologiske utviklingen i bransjen.

Les siste nytt »
Fueled by  Benzin AS